The Express Stephen Spender (Gran Bretaña, 1909-1995)
After the first powerful, plain manifesto The black statement of pistons, without more fuss But gliding like a queen, she leaves the station. Without bowing and with restrained unconcern She passes the houses which humbly crowd outside, The gasworks, and at last the heavy page Of death, printed by gravestones in the cemetery. Beyond the town, there lies the open country Where, gathering speed, she acquires mystery, The luminous self-possession of ships on ocean. It is now she begins to sing--at first quite low Then loud, and at last with a jazzy madness-- The song of her whistle screaming at curves, Of deafening tunnels, brakes, innumerable bolts. And always light, aerial, underneath, Retreats the elate metre of her wheels. Steaming through metal landscape on her lines, She plunges new eras of white happiness, Where speed throws up strange shapes, broad curves And parallels clean like trajectories from guns. At last, further than Edinburgh or Rome, Beyond the crest of the world, she reaches night Where only a low stream-line brightness Of phosphorus on the tossing hills is light. Ah, like a comet through flame, she moves entranced, Wrapt in her music no bird song, no, nor bough Breaking with honey buds, shall ever equal.
El Expreso
Tras la declaración primera, fuerte y clara, y la negra palabra de los émbolos, mudo, cual reina deslizándose, de la estación se aleja. Sin saludar, con vaga indiferencia, pasa junto a las casas que se agolpan, humildes, y junto a los gasómetros y a la pesada página impresa por las lápidas, allá, en el cementerio. Tras la ciudad se extiende la campiña, donde, yendo más raudo, adquiere el tren misterio, el luminoso aplomo del buque en el océano. Y ya a entonar empieza –primero en un susurro, fuerte después y al fin como un jazz loco- el canto de su silbo, que es chillido en las curvas, túneles que ensordecen, frenos, cierres sin cuento. Y siempre leve, aérea, por debajo vapor en el metálico paisaje de los rieles, se hunde en nuevas eras de indómita ventura, donde en lo raudo surgen extrañas formas, anchas curvas y paralelos limpios como el acero de los cañones. Lejos ya de Edimburgo o Roma, tras la cima del mundo, alcanza, al fin, la noche, donde sólo una baja línea fluvial, de brillo fosforescente, es blanca en cerros agitados. ¡Ah! Cual cometa en llamas, va en éxtasis, envuelto en su música, y nunca ni gorjeos ni ramas grávidas de capullos de miel la igualarían.Etiquetas: Stephen Spender |