Death of a poet Charles Tomlinson (England, 1927 - )
i.m. Ted Hughes
It was a death that brought us south, Along a road way that did not exist When the friendship was beginning death has ended. How lightly, now, death leans Above the counties and the goings-on Of loud arterial England. I see A man emerge out of a tent, Pitched at a field's edge, his back Towards the traffic, taking in The flat expanse of Sedgemoor, as if history Had not occurred, the drumming tyres Creating one wide silence. Oaks stand beside their early shadows. Sun makes of a man's two shadow-legs Long blades for scissoring the way Across yet one more meadow, shortening it. Hardy's river -Parrett, Yeo, Tone- Flash flood waters at us. Then, As the flatlands cede to patchwork Devon, Again you cannot quite foretell the way Dartmoor will rise up behind its mists, As solid as they are shifting. Sun, Without warning, sets alight the fields, In anticipation of that other unison As fire enters body, body fire, And every lineament gone, dissolves The seal and simplification of human limits. Mourners drift out of church, Standing watching the slow cortège Of car and hearse wind through the street Entangles our departure, hedges Zapped spruce against the expectation Of another spring. Scarcely time, To recall the lanes we walked in or the coast That heard our midland and his northern voice Against a wind that snatched their sounds. The small hawk caught the light Below us, crossing the Hartland bays Over endless metamorphoses of water. Voice-prints, like foot-prints, disappear But sooner, though more lingeringly They go on fading in the air. We join the highway that is England now. The moon, a thin bronze mirror ; Reflecting nothing, a rush of cloud Suddenly effaces. The line of oaks That at morning stood beside their shadows Are shades themselves on our return.
Muerte de un poeta
i.m. Ted Hughes
Fue una muerte lo que nos trajo al sur, por una autopista que no existía al nacer la amistad que la muerte ha cerrado. Con qué delicadeza se tiende ahora la muerte sobre los intercambios y condados de esta Inglaterra nuestra, radial y ensordecida. Veo a un hombre emerger de una tienda junto a un prado, dando la espalda al tráfico, abarcando los amplios llanos de Sedgemoor como si la historia los hubiera evitado, en el ancho silencio creado por las llantas percutientes. Los robles se incorporan entre sombras tempranas. El sol muda las sombra de sus piernas en largas tijeras que se abren paso por un nuevo sembrado, recortándolo. Y los ríos de Hardy —Parret, Yeo, Tone— derraman su caudal a nuestro paso. Luego, ya en la campiña remendada de Devon, será imposible predecir el modo en que Dartmoor emerge de una bruma tan móvil como densa. Sin aviso, el sol prende en los campos, anticipando esa otra unión y entrada del fuego en el cuerpo, el cuerpo en el fuego, que borra los contornos y disuelve el sello y simplificación de los límites humanos. La multitud se esparce en torno de la iglesia y sigue con los ojos la lenta procesión del coche funerario, al pairo por las calles de la nada final. Una malla de sendas enreda nuestro adiós y pone un cerco de setos repulidos al deseo de nuevas primaveras. Apenas queda tiempo para rememorar las sendas o la costa que oyeron nuestros acentos dispares contra un aire avariento de sonidos. Debajo de nosotros, por las radas de Hartland, los pequeños halcones se emplumaban de luz sobre las infinitas metamorfosis de las aguas. Las huellas de la voz se desvanecen antes que las pisadas; mas su eco late aún, se prolonga en el oído. Buscamos la autopista que es Inglaterra ahora. El espejo de bronce de la luna, clausurado por nubes súbitas, entra en la opacidad. Y la hilera de robles que lanzaba al amanecer sus sombras es ya una larga sombra a nuestra vuelta.
Versión de Jordi DoceEtiquetas: Charles Tomlinson |